Методична скарбничка
Я, наче сліпий, натикавсь на кути пірамід,
І всі мінуси мої спроектувалися рано
На вашім обличчі у зморшки до болю прямі.
Ах, Віро Іванівно, гуси ячать над землею,
І роки, мов гуси, зникають за вічний кордон…
А вам уже в коси не личить тендітна лілея,
Й мені вже нелегко зробити в «дев’ятку» кидок,
І наші сини вже шкільну припасовують форму
Під дзвін малиновий нових вересневих світань…
А я ж іще досі не вивів найважчу формулу:
Як повернуть вам розгублені в класах літа».
-
Нормативно-правова база на 2020-2021 н.р.
-
-
Методичні рекомендації викладання предметів у 2020-2021 навчльному році
-
http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/75640/
-
Навчальні програми:
- Навчальні програми початкової школи
- https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovih-osvitnih-program-dlya-1-2-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti
- https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovih-osvitnih-program-dlya-3-4-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti-1273
- Навчальні програми базова школа
-
НАСКРІЗНІ ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ
-
Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища.
Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.
- Для наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» – це формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.
- Метою вивчення наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи. Ця наскрізна лінія освоюється через колективну діяльність – дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо, яка розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.
- Завданням наскрізної лінії «Здоров'я і безпека» є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.
- Вивчення наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» забезпечить краще розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); сприятиме розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.
-
Матеріали наскрізних змістових ліній на порталі Інституту модернізації змісту освіти.
- Методичні рекомендації: "Як правильно організувати урок, підтримати дисципліну та працездатність учнів 5 класу"
-
Укладач Дейнега О.О.,
методист науково-методичного центру
управління освіти Хмельницької міської ради
- Приходь у кабінет трохи раніше дзвоника. Переконайся чи все готово до уроку, чи чиста дошка, чи підготовлені технічні засоби навчання (комп’ютер, мультимедійна дошка), наочні посібники. Заходь у клас останнім. Привчи учнів до того, щоб вони тебе вітали організовано. Оглянь клас, обов’язково недисциплінованих. Намагайся продемонструвати учням красу і привабливість організованого початку уроку, але прагни до того, щоб щоразу витрачалося все менше і менше часу.
- Не гай марно час на пошуки сторінок свого предмету в класному журналі: її можна приготувати на перерві.
- Починай урок енергійно. Не став учням запитання: « Хто не виконав домашнє завдання?». Це привчає до думки ніби невиконання завдань для вчителя – справа неминуча. Необхідно провести урок так, щоб кожен учень був постійно зайнятий справою. Пам’ятай: паузи, повільність, байдикування – знищувачі дисципліни.
- Захоплюй учнів цікавим змістом матеріалу, створенням проблемних ситуацій, розумовим напруженням.
- Контролюй темп уроку, допомагай слабим повірити у свої сили. Тримай у полі зору весь клас. Особливо стеж за тими, у кого увага нестійка, хто відволікається. Запобігай спробам порушити творчий порядок.
- Звертайся з проханнями і запитаннями дещо частіше до тих учнів. Які можуть зайнятись на уроці сторонньою справою.
- Мотивуючи оцінки знань учнів, додай своїм словам ділового та зацікавленого характеру.
- Зверни увагу учня на те, над чим йому слід попрацювати, щоб заслужити вищу оцінку.
- Завершуй урок спільною оцінкою роботи класу та окремих учнів. Хай учні відчують задоволення від результатів своєї праці. Намагайся визначити позитивне в роботі недисциплінованих школярів, але роби це недуже часто із за їх незначні зусилля.
- Завершуй урок із дзвінком.
- Нагадай учням про обов’язки чергового.
- Стримуйся від зайвих зауважень.
- Організовуючи учнів, намагайся обходитися без допомоги інших. Пам’ятай: налагодження дисципліни за допомогою чужого авторитету не принесе тобі користі, а швидше зашкодить. Краще зверніться за підтримкою до класу.
-
Формування природознавчої компетентності
Школярі сприймають навколишній світ тоді, коли бачать все своїми очима. Вони полюбляють
спостерігати, досліджувати, відкривати щось нове для себе в природі, насолоджуватись її красою.
У навчальних планах початкової школи значний час передбачений для проведення екскурсій. Серед них особливе місце займають екскурсії на природу, по рідному місту, у краєзнавчий музей, на виробництво.
Навчальні екскурсії набувають вагомого корекційного значення, оскільки жодне майстерне слово чи найяскравіша наочність не замінять живого споглядання.
Результати спостережень і одержані на екскурсіях відомості заповнюють можливі прогалини у знаннях учнів, враження, отримані під час екскурсій, стимулюють учнів до свідомого засвоєння матеріалу, пробуджують їхню допитливість і активність.
Екскурсії допомагають формувати емоційну сферу учнів: почуття прекрасного, відчуття радості пізнання, бажання бути корисним людям. Формують поняття рідного краю як довкілля людини, вміння і навички спостерігати його природу, виховують почуття любові до рідного краю.
Учні 3 класу Ізяславської ЗОШ І-ІІ ступенів №4 ім. В. Кобернюка старанні у навчанні, допитливі і спостережливі, адже живуть у місцевості з чудовою природою. Ми часто проводимо екскурсії до річки, в садок, уроки серед природи.
Особливо подобаються учням екскурсії в різні пори року до річки, де можна поспостерігати за змінами, які відбуваються там з рослинним і тваринним світом. Разом з тим екскурсії в природу вчать любити і піклуватися про тварин, дбати про природу. На одній з таких екскурсій ми годували лебедів, на іншій - підгодовували зимуючих птахів.
Час, проведений на екскурсіях, не пройде даремно. Кожен школяр зможе посадити дерево і нагодувати птахів, буде обережно поводитись на лісових галявинах та берегах річок, не залишаючи після себе сміття. Саме це і буде вагомим внеском у дорослу справу збереження природи.
-
С.Я.Овчарук,вчитель початкових класів